Dieta osób starszych – zalecenia ogólne

Wraz z wiekiem metabolizm (przemiana materii) bardzo zwalnia co sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej w organizmie. Przybieranie na wadze powoduje, że zaczynamy chorować najczęściej na cukrzycę i nadciśnienie.

Opiekun osoby starszej powinien zwrócić uwagę  na to co je podopieczny.

  • posiłki powinny być spożywane często i w małych ilościach najlepiej co 2-3 godziny,  jeżeli jest problem z gryzieniem posiłków opiekun seniora powinien przygotować je w formie półpłynnej lub płynnej
  • bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu opiekun nad osobą starszą  powinien podawać wodę, lekkie herbatki. Sokami ze świeżych owoców lub warzyw możemy zastąpić dodatkowy posiłek (drugie śniadanie lub podwieczorek).
  • warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co zjada osoba starsza,  można podać je jako zupy krem, musy, czy sałatki
  • produkty zbożowe pełnoziarniste – pieczywo razowe, kasze, płatki zbożowe – dostarczają witamy z grupy B (wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego) i błonnika pokarmowego (ma wpływ na pracę układu pokarmowego, reguluje masę ciała)
  • ograniczamy spożywanie cukru i słodyczy – opiekun seniora powinien zaproponować w zamian owoce i naturalne soki pamiętajmy nadmiar słodyczy prowadzi do cukrzycy typu 2.
  • unikamy stosowania soli – zastępujemy ją ziołami i przyprawami nadmiar spożywania soli to większe ryzyko wystąpienia np. nadciśnienia tętniczego , zawału serca,
  • jaja, chude ryby, chude mięso– są bardzo ważne w diecie osoby starszej – dostarczają  białka, które regeneruje i odnawia komórki
  • produkty mleczne – szczególnie kefiry i jogurty naturalne oprócz białka dostarczają wapń  do naszych kości. Odpowiednia ilość wapnia zapobiega złamaniom i wystąpieniu osteoporozy.

Pamiętajmy!

Często osoby starsze mają zaburzone odczucie pragnienia – opiekun musi podać coś do picia nawet jeżeli podopieczny o to nie prosi.

30 min aktywności fizycznej zwiększa metabolizm organizmu i utrzymuje go w dobrej kondycji – opiekun seniora powinien zmotywować go do spaceru a nawet lekkich ćwiczeń.

Obserwuj podopiecznego – każdą niepokojącą zmianę w spożywaniu posiłków przez seniora zgłoś lekarzowi – często osoby starsze cierpią nie tylko na nadwagę,  ale również na niedożywienie.

Każdą dietę i wprowadzenie suplementów opiekun osoby starszej musi skonsultować z lekarzem.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej-dla-osob-w-wieku-starszym